HTML

Kaszi menni nyugat!

Egy szerencsés fordulat következtében huzamosabb időt fogok tölteni New York-ban és Londonban. A blogomban szeretnék megosztani minden érdekes és kevésbé érdekes történést a nagyérdeművel az itt tartózkodásom alatt.

Friss topikok

  • matovEire: heh, instant heart attack... Na ha esetleg atruccansz ide a krumplievok szigetere, akkor ide erdem... (2012.05.01. 17:26) Mission H - 2. rész
  • gaborkaszab: @Mgr. Karel Gott: Szerintem ez egy olyan téma, amiröl beszélni kell, szóval örülök hogy felhoztad.... (2012.03.28. 22:53) Odú
  • gaborkaszab: @V_Ny: Látom, lejött a lényeg. Azt észre sem vetted, hogy "K" ügynök mekkora egy király csávó, mil... (2012.03.28. 22:51) Mission H - 1. rész
  • Mgr. Karel Gott: @gaborkaszab: Bizony kár, de majd legközelebb, valahol máshol. Hát igen, azért így is jó volt...... (2012.03.28. 14:21) Happy (?) End
  • gaborkaszab: @Mgr. Karel Gott: Igazan koszonom a kedves bokot Atti..., oooo Karel ur :) (2012.03.25. 23:07) Flatiron Building

Grand Central Station

2012.02.21. 06:48 gaborkaszab

A városnéző túránk következő állomása a címben is szereplő Grand Central Station, azaz magyarra fordítva a Központi Pályaudvar lesz. Nálam a  városnézés többnyire úgy néz ki, hogy keresek a neten vagy az útikönyvemben valami helyet, ami gyalog is könnyen elérhető és nem kell órákat sorban állni ahhoz, hogy bejussak. Ha találok ilyen helyet, akkor munka után felpattanok és kikapcsolódásképpen elindulok egy felfedező sétára, amibe az épp aktuális látványosságot is beleiktatom. Így történt ez a Pályaudvarral is. Messze épp nincs, mert a távolság kb 7 utca délre és 2 sugárút keletre.

A távolságokról jut eszembe egy zárójeles megjegyzés, miszerint a Manhattan-távolság /biztos van olyan, akinek ez mond valamit/ meglepő módon Manhattan négyzetrácsos utcáiról kapta a nevét. A definíció szerint két pont Manhattan-távolságát úgy kapjuk meg, hogy vesszük az x koordináták különbségét és az y koordináták különbségét, és ezek abszolútértékét összeadjuk. Jelen példánál maradva a 7 utca lesz az y szerinti különbség, a 2 sugárút pedig az x szerinti. És innen kapjuk, hogy a munkahely és a pályaudvar Manhattan-távolsága 9 egység :) Örülök, hogy ezt is megoszthattam veletek. Az a jó a blogírásban, hogy senki nem szól bele, a kommenteket meg ki lehet törölni. :) Bár utóbbira még nem volt szükség. Zárójel bezárva.

Szóval egyik nap erre kanyarodtam, hogy kattogtathassam egy kicsit a fényképezőgépemet. Most rákereshetnék, ki és mikor épít(t)ette, és milyen stílust képvisel az épület, de nem érdekel akarom untatni a nagyérdeműt. A pályaudvar túlnyomó része a föld alatt található. Ami a föld fölött van, viszont elég pofásra sikeredett, ezt láthatjátok az első képen egy kicsit fentebb. Innen nem is tűnik olyan nagynak az ojjektum, de mivel Amerikában minden nagyobb, egy pályaudvar sem szerénykedhet a "kicsi, de jól néz ki" jelzővel. Miután beléptem, egy puccos csillárokkal díszített rövid folyosó után egy jó nagy tér fogadott. Itt voltak kiírva az induló és érkező menetrendek és a placc közepén lehetett egy kis segítséget kérni az információs pultnál. Ezek mellett, meglepődve tapasztaltam, hogy egy Apple Store volt még a fenti részben. Gondolom mindenképpen szükség volt rá. De már megszoktam, hogy értelmetlen dolgokba bukkanok, így az ilyenek egyre kisebb megrökönyödést okoznak. (Például azt már csak egy enervált vállrándítással nyugtáztam, hogy a mosogatógép olyan elánnal dolgozott, hogy egy kisebb magyarországi város áramfogyasztását simán lepipálta) Miután jól megörökítettem a nagy aulát, körülnéztem egy kicsit a föld alatt lévő peronok között is. Volt belőlük bőven, a legmagasabb peron szám a 111-es volt, de utánaolvastam és kiderült, hogy van  még 116-os is. De ez nem azt jelenti, hogy ténylegesen ennyi peron van az állomáson, mert a történelem során bezártak, átalakítottak, összevontak és még ki tudja, mit csináltak a peronokkal. Például a 22-től 31-ig lévő részt átalakították valami mássá, a 12-est meg azért szedték szét, hogy a 11 és 13 között több hely jusson az utasoknak. Szóval közel sincs száztizenakármennyi peron. Érdekes tény az érdeklődőknek: Egy felmérés szerint 2011-ben a Grand Central Station volt a föld hatodik legnépszerűbb túrista látványossága a maga 21millió 600ezer látogatójával. Bárcsak tudnám, ezeket a felméréseket hogyan csinálják... Esetleg valaki hozzáértő szociológus olvasó elmondhatná kommentben :) Megnéztem a vonatokat is, és arra jutottam, hogy ugyanúgy néznek ki, mint a metrók. Egyébként az egész állomáson rend és tisztaság van. Azt már máshol is megfigyeltem (például a héven bemondják elég sűrűn), hogy minden állomáson tilos a dohányzás,emellett nem szabad sem enni, sem inni, hogy minél könnyebb legyen fenntartani a rendet.

Azért egy történelmi jellegű, ámde általam érdekesnek találtatott sztorit csak megosztanék a pályaudvarról. Az épület alatt egy M42 névre keresztelt titkos teremben találhatók azok a berendezések, amik nagyon sokáig a közeli vasút áramellátásáért feleltek. Ezt egy időben szigorúan őrizték, és a létét is próbálták titokban  tartani. Persze ez nem sikerült, és a második világháború alatt Hitler is tudomást szerzett a központról. Mivel ennek a dolognak a kiiktatása megbénította volna a keleti part kikötőinek forgalmát, ezért Hitler nyilván megpróbálkozott a szabotálásával. Ámde az ideküldött emberei kudarcot vallottak, mert az FBI kiszimatolta a gaztettet és elfogta a kémeket.

Na, ennyi volt a mese mára. És hogy öcskös is örömmel zárhassa le ezt a bejegyzést, szolgálok egy idézettel is: "Központi pályaudvar, vagy kösz, hogy nincs nálad pumpa?" Aki nem tudja, ez mi, de szeretné kideríteni, az a Madagaszkár című mesés, rajzos remekmű (647szeri) megnézésével pótolhatja a hiányosságot.

Sziasztok!

6 komment

Címkék: new york történelem grand central station egy kis matek

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszimenninyugat.blog.hu/api/trackback/id/tr454153256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kaszabeszter 2012.02.21. 13:48:33

az utolsó bekezdésnek öcsi biztos örülni fog :)
találkoztál már valamilyen celebbel?

Tommaso, a divatultra 2012.02.23. 09:29:57

Figyu Kaszi Bébi! :)
Nem kötekedés... :D De a képeket nem lehetne úgy beszúrni, hogy nagyban is meg lehesen nézni?
Benyálazod a szemgolyóimat, aztán nem hagyod, hogy lássam a léyneget... :D

gaborkaszab 2012.02.25. 15:07:15

@Tommaso, a divatultra: Helló! Most így kapásból nem nagyon tudom, hogy lehetne megoldani a problémát, de majd utánanézek. Ha nem megy, ezután legfeljebb nagyobb képeket töltök fel.
Jó szurkolást a mai rangadóhoz! ;)

Tommaso, a divatultra 2012.02.25. 15:34:54

Progmatekos... :-D Elore is szenk for jor kajnd efortsz.
Durva meccs lesz. Pirlo visszater a San Siroba. Botrany lesz.:-D

Tommaso, a divatultra 2012.02.25. 15:36:15

@gaborkaszab: Most latom baszki, h van valasz funkcio is... o_O

sZalontai 2012.02.28. 12:43:31

Az a jó a blogírásban, hogy senki nem szól bele, a kommenteket meg ki lehet törölni. :)

xDxDxD
süti beállítások módosítása